آخرین وضعیت وام نهضت ملی مسکن اعلام شد + جزییات (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کاهش ۱۰ درصدی کشت گل محمدی در خراسان رضوی به علت خشکسالی آغاز فروش فوری و پیش فروش محصولات سایپا + جدول (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) دامنه نوسان بورس تغییر می‌کند؟ (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) خودرو‌های وارداتی از هفته آینده در سامانه یکپارچه عرضه می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پلمب ۲ آرایشگاه زنانه در بلوار سجاد مشهد (١١ اردیبهشت ١۴٠٣) شرط پرداخت عوارض آزادراهی برای صدور بیمه شخص ثالث حذف شد تک جمله‌هایی برای کسانی که همیشه پای کارند و دیده نمی‌شوند ۲۲ هزار صندلی به ناوگان هوایی کشور اضافه شد | نیاز کشور به ۵۵۰ فروند هواپیما قیمت طلا و سکه در بازار امروز مشهد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پایان بورس امروز (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) با افت ۱۲ هزار واحدی شاخص کل + نمای پایانی بازار دبیر اجرایی خانه کارگر خراسان رضوی: قوانین کارگری به درستی اجرا نمی‌شود پیاز ارزان می‌شود (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) هشدار به مستاجران: مراقب کلاهبرداری در سامانه خودنویس باشند دفاع تمام‌قد مقام معظم رهبری از کارگران | حال جامعه کارگری خوب شود حداقل نیمی از مردم کشور حالشان خوب می‌شود ویدئو | دستمزد کارگران تاثیری بر تورم ندارد رهن و اجاره ملک در منطقه شهدای مشهد چقدر نقدینگی لازم دارد؟ | کمبود فایل‌های اجاره (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) کدام بانک‌ها در ارائه تسهیلات نهضت ملی مسکن عملکردشان منفی بوده است؟ شرایط دریافت لاستیک دولتی رایگان خودرو چیست؟ + مدارک و لینک ثبت‌نام ورود دیوان عدالت اداری به ۳ پرونده شکایت برای ابطال مصوبه دستمزد ۱۴۰۳ حال خوش کارگر، برنامه خوب دولت را‌  می‌طلبد حباب و قیمت سکه بیشتر شد (۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) قیمت طلا، دلار و سکه در بازار امروز (سه‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳) پس‌لرزه‌های مصوبه جدید سازمان بورس| آیا بازارگردانان همچنان به رسمیت شناخته می‌شوند؟ تصویب جدول منابع و مصارف هدفمندسازی یارانه‌ها مالیات عجیب طلافروشان خبرساز شد | طلافروشان ماهانه ۸۰۰ هزار تومان مالیات دادند
سرخط خبرها

بدون پرداخت کمیسیون، قرارداد اجاره نامه ملک تنظیم کنید + مراحل ثبت قرارداد اجاره رایگان

  • کد خبر: ۲۱۲۶۴۴
  • ۳۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۱۹
بدون پرداخت کمیسیون، قرارداد اجاره نامه ملک تنظیم کنید + مراحل ثبت قرارداد اجاره رایگان
وزارت راه وشهرسازی در راستای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن و کنترل قیمت‌ها، سامانه املاک و مستغلات را راه اندازی کرد که از طریق آن مستاجران و مالکان با بارگذاری اطلاعات خود اقدام به ثبت معامله به صورت رایگان کنند.

به گزارش شهرآرانیوز، با افزایش مبلغ رهن و اجاره، حق کمیسیون مشاوران املاک نیز به‌عنوان درصدی از ارزش معامله، افزایش پیدا کرده است. حذف دلال از معاملات اجاره که با توافق موجر و مستأجر به نتیجه می‌رسد، سال‌هاست که یکی از مطالبات بازار اجاره بوده و در دو سه سال اخیر، در همه بسته‌های ساماندهی بازار اجاره، بر لزوم پاسخ‌گویی به این مطالبه تأکید شده است.

در شرایط فعلی که سرریز تورم مسکن به بازار اجاره، هزینه تأمین مسکن برای مستأجران چند برابر شده، متولیان این حوزه اولین تلاش برای کاهش هزینه مستأجران را متوجه حق کمیسیون مشاوران املاک کرده‌اند و سامانه خودنویس نمود عینی این مسئله است.

در همین راستا وزارت راه وشهرسازی از تابستان امسال در راستای بهبود وضعیت بازار اجاره مسکن و کنترل قیمت‌ها، سامانه املاک و مستغلات را راه اندازی کرد که از طریق آن مستاجران و مالکان با بارگذاری اطلاعات خود اقدام به ثبت معامله به صورت رایگان کنند. این اقدام دولت و وزارت راه وشهرسازی با استقبال گسترده روبرو شد به طوری که تاکنون حدود ۶۶ هزار قرارداد اجاره مسکن در سامانه املاک و مستغلات ثبت شده است.

البته با نزدیک شدن به ایام پایانی سال میزان جابه جایی‌ها کاسته شده و آمار چندان افزایش پیدا نمی‌کند، اما با راه اندازی این سامانه به گفته بسیاری از مستاجران بخش زیادی از هزینه‌های جابه جایی کاسته شده و این امر باعث کاهش تخلفات از سوی مشاوران املاک در حوزه گران فروشی و گرفتن زیر میزی‌ها شده است.

آدرس سایت ثبت اجاره 

پیش از این هم وزارت راه وشهرسازی با توجه به استقبال مستاجران از سامانه املاک و مستغلات وعده داد بود که به زودی مشاوران املاک هم به این سامانه متصل خواهند شد بنابراین از روز ۲۱ بهمن سامانه مشاوران املاک از دسترس خارج و سامانه خود نویس به آدرس khodnevis.mrud.ir برای مشاوران املاک در دسترس قرار گرفت.

در ۹ ماه گذشته که امکان ثبت قرارداد اجاره مسکونی در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور فراهم آمده، بالغ‌بر ۶۰ هزار قرارداد در این سامانه به‌صورت رایگان و بدون دخالت دلال به ثبت رسیده است. این سامانه که نام آن به خودنویس تغییر کرده، در حال پوست‌اندازی است و در آخرین ویرایش ضمن فراهم شدن امکان ثبت قرارداد اجاره تجاری، امکان ثبت قرارداد توسط مستأجر نیز فراهم آمده است.

ثبت قرارداد به صورت شبانه روزی

حسینی پشتیبان سامانه خود نویس در خصوص این سامانه گفت: سامانه خودنویس جهت رفاه حال هم وطنان و در راستای نظارت و کنترل قیمت مسکن به همت وزارت راه و شهرسازی ایجاد شده است تا هم وطنان بتوانند به صورت رایگان قرارداد‌های ملکی خود را ثبت کنند.

وی افزود: سامانه خودنویس به صورت شبانه روزی آماده خدمت رسانی به مردم است و در نسخه فعلی، تمام اقلام اجاره ملک اعم از مسکونی، غیرمسکونی، مالکیت حقیقی، مالکیت حقوقی و چند مالکی در دسترس است و همچنین پنل مشاور املاک نیز در دسترس مشاوران املاک قرار گرفته است. در نسخه بعدی سامانه، فروش ملک نیز در دسترس همگان قرار خواهد گرفت.

حسینی گفت: در نسخه جدید سامانه، مستأجر و مشاور املاک، همانند مؤجر می‌توانند ایجاد کننده قرارداد املاک مسکونی باشند. در حالتی که مستأجر ایجاد کننده قرارداد است، فرآیند ایجاد قرارداد، کمی تفاوت خواهد کرد؛ به این صورت که اطلاعات مستأجر، مبلغ و تاریخ قرارداد و تعهدات طرفین توسط مستأجر تکمیل خواهد شد و تکمیل اطلاعات مؤجر، اطلاعات ملک و قبوض هم بر عهده مؤجر است.

او گفت: در فرآیند ایجاد قرارداد توسط مشاور املاک، مشاور در اولین مرحله از فرآیند ایجاد قرارداد هم باید از طرفین قرارداد (مؤجر و مستأجر) با استفاده از کد یکبار مصرف تأییدیه بگیرد. دیگر امکانی که در نسخه جدید سامانه قابل استفاده است، ایجاد قرارداد تجاری، توسط مؤجر است. در این حالت مؤجر موظف است، تمامی اطلاعات ملک تجاری خود را به دقت تکمیل کند.

طبق اعلام وزارت راه وشهرسازی فرآیند ثبت قرارداد و صدور کد رهگیری در سامانه خودنویس به صورت رایگان انجام می‌شود و هیچ مبلغی از افراد درخواست نخواهد شد.

همچنین در راستای رصد و نظارت بر بازار مسکن، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید، فروش، پیش خرید، پیش فروش، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین، در سامانه خودنویس و اخذ شناسه (کد) رهگیری بدون اخذ هزینه الزامی است.

همچنین وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ظرف یک ماه از تاریخ لازم الاجراء شدن این قانون سامانه خودنویس را به صورت رایگان به وزارت راه و شهرسازی منتقل نماید.

مراحل ایجاد قرارداد ملک در سامانه خودنویس

۱- ورود به سامانه khodnevis.mrud.ir

۲- تعیین نقش مالک یا مستاجر و ایجاد قرارداد جدید

۳- وارد کردن اطلاعات مورد نیاز قرارداد

۴- انتخاب ملک مورد معامله و درج اطلاعات تکمیلی

۵- افزودن طرف مقابل و شماره تلفن همراه

۶- امضای دو طرف قرارداد

۷- افزودن شاهد (هر طرف قرارداد یک شاهد)

۸- پایان فرآیند و صدور کدرهگیری بعد از یک ساعت

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->